10 اختراع زمان باستان
 
درباره وبلاگ


سلام خدمت دوستان عزیز وبلاگی که مشاهده می کنید به منظور دستیابی هر چه بهتر شما به گزارش کارهای آزمایشگاه ها و جزوات دروس رشته ی بیوتکنولوژی ایجاد شده است. امیدوارم مفید واقع شود.
آخرین مطالب
نويسندگان
بیوتکنولوژی (بیوتکنولوژی میکروبی)
علم و فناوری




زمان انقلاب صنعتی و سال های پس از آن بزرگترین اختراعات بشر تولید شدکه برای انسان ها شناخته شده است و مطمئنا پیچیده ترین نوع اختراعات نیز هستند. اینها جزء تاریخ محسوب می شوند و ما هم بیشتر تمایل داریم که این مدل وسایل آسایش و راحتی را مربوط به زمان های جدید بدانیم. حال اگر بدانید تعداد زیادی از این وسایلی که ما هر روز استفاده می کنیم را انسان های هزاران سال پیش ساخته اند متعجب خواهید شد. در این مطلب لسیت 10 ختراعی را آورده ایم که مربوط به قبل از میلاد مسیح هستند و اگر به طور مرتب هم از آنها استفاده نکنیم حداقل برایمان آشنا هستند. 

تخته سه لا

زمان ساخت تخته سه لایی مربوط به هزاران سال پیش است.قدیمی ترین آنها حدود 3500 سال پیش در مصر ساخته شده اند.در آن زمان کالا های چوبی با لای خای نازک چوب اره شده ساخته می شدند و با سریش به هم چسبانده می شدند. در اصل دلیل ساخت آن کمبود چوب مرغوب بوده است. ورقه های نازک چوب با کیفیت بالا بر روی چوب هایی با کیفیت پایین تر چسبانده می شدند تا ظاهر بهتر و مزیت های ساختاری جزئی داشته باشند. این نوع ساخت تخته سه لایی در طول تاریخ بارها تکرار شده است. 

لوله کشی

ساخت لوله های لوله کشی استاندارد شده با لبه پهن در زیستگاه های شهری که در ساخت آنها از قیر برای جلوگیری از نشتی آب استفاده می شد به سال 2700 قبل از میلاد مسیح، در دره سند بر می گردد. عمل لوله کشی در زمان تمدن های باستانی مثل یونان ، رم ، ایران ، هند و تمدن های چینی آغاز شد.آنها حمام های عمومی را توسعه بخشیده و جلوی هدر رفتن آب آشامیدنی را گرفتند. پیشرفت در سیستم لوله کشی آب ، خیلی آرام صورت گرفت و واقعا از زمان ایجاد سیستم کانال های آب رومی تا قرن نوزدهم که منجر به ساخت لوله ها شد، هیچ پیشرفتی حاصل نشد. سر انجام پیشرفت در تفکیک سازی موجب جدا شدن آب های زیر زمینی از سیستم فاضلاب شد که این کار باعث ازط بین رفتن حفره ها و چاه های فاضلاب رو باز شد.

اسکیت یخ

طبق تحقیقات فدریکو فورمنتی در دانشگاه آکسفورد و آلبرتو مینتی از دانشگاه میلان، فنلاندی ها اولین کسانی بودند که 5000 سال پیش از استخوان حیوانات، اسکیت مخصوص یخ ساختند. دخیره کردن انرژی برای مردم فنلاند در شرایط سخت زمستانی و هنگام شکار در دریاچه ها ، اهمیت زیادی داشت. اولین اسکیت با تیغه های فلزی در اسکاندیناوی پیدا شد که مربوط به 200 سال بعد از میلاد مسیح می باشد، این اسکیت شامل یک نوار نازک مسی تا خورده و متصل به سطح زیرین کفش چرمی بود که برای تعیین اندازه تعبیه شده بود.

عطر

تصور می شد قدیمی ترین شیمی دان ثبت شده در تاریخ جهان، زنی به نام تاپوتی است که نام وی در لوحی به خط میخی مربوط به هزاره دوم قبل از میلاد مسیح در بین النهرین ، آورده شده است. او که سازنده عطر بود، روغن و گل ها را با گیاهان خوشبوی دیگر ترکیب کرده و عرق آنها را می گرفت، سپس آنها را صاف کرده و دوباره چندین بار در دستگاه عرق کشی می گذاشت. اخیرا باستان شناسان آنچه را که اعتقاد دارند قدیمی ترین عطر های زمان باستان در پیرگوس قبرس باشد، کشف کرده اند. قدمت این عطر ها به 4000 سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد و در یک عطرسازی باستانی پیدا شدند. در این کارخانه 000/34 فوت مربعی (4000 متر مربعی) حداقل 60 عدد دستگاه عرق کشی، قیف و بطری یافت شده است. از پس مانده هایی که در آنجا یافت شده ، دوباره 4 نوع عطر ساخته شده است.

مته دندانپزشکی

سابقه کار دندانپزشکی در تمدن دره سند به 7000 سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد. در قدیمی ترین شکل دندانپزشکی، از مته های خم شده برای عمل کردن دندان مشکل ساز استفاده می شد، شاید هم صنعتگران ماهر این کار را انجام می دادند. نمونه سازی از شکل دندانپزشکی باستانیان نشان داده که روش هایی که آنها استفاده می کردند هم مورد اطمینان و هم موثر بود. وجود حفره هایی به عمق 5/3 میلیمتر با شیار های متحد المرکز نشان از استفاده ابزاری مته مانند در دندانپزشکی می دهد. عمر این دندان ها 9000 سال تخمین زده می شود.

ذره بین

قدیمی ترین ذره بین جهان با قدمت 3000 سال متعلق به نمرود است و از قطعه ای از سنگ بلور تشکیل شده است. این ذره بین را اوستن هنری لایارد در کاخ آشوری نمرود پیدا کرد. این ذره بین به عنوان یک عینک ذره بینی یا عینک آتشی که با متمرکز کردن نور، آتش روشن می کند، استفاده می شد. صنعتگران آشوری، کنده کاری های پیچیده ای می ساختند و می توانستند از چنین ذره بین هایی در کار هایشان استفاده کنند. جیووانی پتیناتو دانشمند ایتالیایی از دانشگاه رم اظهار می کند ذره بین هایی را که آشوری های باستان استفاده می کردند بخشی از یک تلسکوپ بوده است ؛ برای همین میزان دانش آشوری های باستان در مورد نجوم بسیار بالا بوده است.

گرمایش مرکزی

حدود 1000 سال قبل از میلاد مسیح و در تمدن باستانی رم ، شهر های شمالی رم از سیستم گرمایشی مرکزی استفاده می کردند. آنها با تعبیه کوره هایی در فضای خالی کف خانه و با استفاده از لوله هایی درون دیوار ها هوای گرم را هدایت می کردند. این سیستم گرمایش با نام Hypocaust مشهور بود. Hypocaust برای گرم کردن حمام های عمومی و خانه های شخصی استفاده می شد. کف خانه به کمک ستون ها بالاتر از کف زمین قرار می گرفت و فضاهایی درون دیوارها ایجاد می شد تا هوای گرم و بخار این کوره از میان این قسمت های محصور گذشته و از دودکش سقف خارج می شد. با این روش، هوای خانه گرم می شد اما هوای داخلی فضای اتاق آلوده نمی شد. داخل دیوار ها ، جعبه هایی سفالین قرار می دادند تا هوای گرم را جابه جا کنند و هم دیوار ها را گرم کنند. نمونه مشابهی از این سیستم گرمایش مرکزی در کره باستان استفاده می شد که به ondol شهرت داشت.

علم اندازه گیری (مقیاس) و درجه بندی

ساکنین تمدن (1500 تا 3000 سال قبل از میلاد مسیح، دوره اوج 2600 تا 1900 قبل از میلاد مسیح) با استفاده از وزن ها و اندازه ها ، سیستم پیچیده ای از استاندارد سازی ایجاد کردند. بدیهی است که این دستاورد ها در نتیجه حفاری های دره سند حاصل شد. این استاندارد سازی اختصاصی ساخت وسیله های اندازه گیری را فراهم ساخت که به نحو موثری در اندازه گیری زاویه ای و اندازه گیری برای عمارت ها و سازه ها استفاده می شد. سیستم درجه بندی نیز در این وسایل دیده می شد. علم مقیاس و اندازه گیری در بعضی از تمدن های باستانی و جود داشته که قدیمی ترین فرم آن را می توان سیستم استاندارد سازی اجباری نامید که از سوی حاکمین بر مردم یک ناحیه تحمیل می شد. این اندازه ها اغلب بر پایه مقیاس های استفاده برای عموم مثل اندازه طول یک ددست انسان بود.

جراحی آب مروارید

قدیمی ترین نوشته در مورد جراحی آب مروارید در کتاب مقدس عهد عتیق و نوشته های هندو آمده است. "سوسروتا" پزشک هندی (قرن 6 قبل از میلاد) به خوبی با عمل آب مروارید آشنا بود. در هند جراحی آب مروارید با وسیله ای به نام Jabamukhi Salaka انجام می شد. این وسیله سوزنی منحنی بود که برای شل کردن عدسی استفاده می شد تا آب ها را از میدان دید چشم خارج کند. چشم بعدا با کره گرم خیس شده و با نوار بسته می شد. اگر چه این روش موفق بود، اما "سوسروتا" هشدار داده بود فقط در مواقعی که واقعا لازم باشد باید این عمل را انجام داد.

جراحی پلاستیک

جراحی پلاستیک یکی از قدیمی ترین انواع جراحی است. احتمالا انجام عمل جراحی ترمیم بینی 2000 سال پیش در هند باستان وجود داشته است، زمانیکه قطع کردن بینی نوعی مجازات به حساب می آمد طبقه کوزه گران عاقبت روشی برای بازسازی بینی اختراع کردند. با این روش قسمتی از پیشانی افراد را استفاده می کردند که این تکنیک هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد. بحث دیگری از این نوع جراحی در یونان باستان و نوشته های رمی آمده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







پنج شنبه 28 دی 1390برچسب:, :: 22:14 ::  نويسنده : عطیه رجائی